SISTEM AUTOMASI PERPUSTAKAAN DAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DALAM PENDIDIKAN TINGGI
Sepertimana yang semua sediamaklum bahawa perpustakaan merupakan suatu gedung atau gudang ilmu yang menempatkan segala jenis bahan ilmiah untuk digunapakai bersama. Perkembangan teknologi maklumat telah mengubah perpustakaan akademik sejak beberapa dekad yang lalu. Isu ini menggambarkan, teknologi maklumat telah merubah semua aspek pendidikan tinggi dan perubahan ini terus terungkap hari ini. Inovasi dan transformasi untuk perpustakaan-perpustakaan akademik berlaku dalam konteks ini lebih luas; perpustakaan tidak boleh dipertimbangkan secara berasingan daripada konteks ini.
Pihak pengurusan perpustakaan menggunakan pelbagai teknologi maklumat kepada koleksi terutamanya maklumat cetak. Bermula pada akhir 1980-an atau awal 1990-an, perpustakaan akademik telah berhadapan dengan perubahan persekitaran yang dipacu oleh teknologi maklumat yang cepat. Ini telah memaksa perpustakaan untuk bertindak balas kepada pembangunan dalam teknologi maklumat dan kebudayaan serta ekonomi. Kemunculan World Wide Web di pertengahan tahun 1990an mungkin simbol peralihan ini, dengan segala implikasinya bagi komunikasi ilmiah, tetapi terdapat banyak lagi: kebangkitan ilmu komputer dan peranan baru pangkalan data dalam semua bidang keilmuan. Pada permulaan abad baru, perpustakaan berusaha untuk menyerap inovasi baru dan untuk mengenalpasti implikasi dan makna transformasi.
Saya meramalkan bahawa perkara- perkara berikut akan menjadi isu-isu utama untuk perpustakaan akademik di dalam abad 21 ini:
1. Mewujudkan takrif baru berkaitan perpustakaan dan komunikasi ilmiah dari segi pengambilalihan atau pemilihan, organisasi dan pengurusan, akses dan pemeliharaan serta menangani masalah memperoleh, mengurus dan memelihara bahan-bahan mentah untuk keilmuan masa depan sebagai bahan-bahan digital kerana ianya dalam pelbagai sifat.
2. Mencari keseimbangan baru di antara tindakan yang kolektif dan usaha berpusat tempatan. Dalam dunia yang sumber dikongsi dalam rangkaian, ia adalah perlu untuk memusatkan pengurusan, organisasi dan keterangan serta pemeliharaan kandungan, dan pertimbangan eko-perubahan keadaan ekonomi menggalakkan pemusatan itu. Namun terdapat juga keperluan yang sah untuk kawalan tempatan dan untuk responsif kepada keperluan institusi tempatan.
3. Mentakrifkan sempadan perkhidmatan perpustakaan di dunia di mana maklumat yang dinamik dan dimanipulasi dan bukannya hanya disampaikan kepada pengguna perpustakaan. Berfikir tentang sumber maklumat seperti data bancian persekutuan: secara umum, ini bukan semata-mata dilihat tetapi sebaliknya adalah satu objek analisis pengiraan.
4. Menyelesaikan masalah pembiayaan sistemik dalam persekitaran di mana kos untuk bahan traditional semakin mampan dan dimana perpustakaan secara serentak berhadapan dengan keperluan untuk melabur dalam sokongan pelbagai sumber rangkaian maklumat.
5. Membangunkan peranan baru untuk perpustakaan dalam perusahaan akademik untuk memenuhi keperluan revolusi maklumat berangkaian. Peranan-peranan ini mungkin termasuk mengajar literasi maklumat dan penilaian sumber maklumat; mengarang multimedia dan pengurusan; perkongsian dengan projek-projek dan program-program penyelidikan intensif maklumat (walaupun ia tidak jelas sama ada ini akan melibatkan perpustakaan sebagai sebuah institusi atau satu set baru pakar-pakar maklumat yang merupakan sebahagian daripada pasukan projek penyelidikan); menyokong perancangan pendidikan jarak jauh dan penghantaran melalui pembangunan sumber maklumat baru; pengawasan bahan pengajaran, khususnya "objek pembelajaran"; hak dan pengurusan harta intelek; dan latihan dan perundingan dalam data penstrukturan, perwakilan, organisasi, dan pemeliharaan.
Kesimpulan
Pada pendapat saya, automasi adalah mudah dan lebih selesa, walaupun ia menuntut kemahiran pengurusan yang besar dan pertimbangan teknologi untuk melaksanakannya. Perkara yang menarik mengenai automasi adalah bagaimana ia membawa anda kemana anda ingin tuju dan apa yang anda ingin lakukan. Sesungguhnya, perpustakaan telah sentiasa menjadi penerima agresif automasi berteknologi. Mereka telah lebih berhati-hati dan cukup memilih dalam menentukan siapa yang akan mengguna pakai inovasi (mengakses rangkaian, media baru, digital baru, personalisasi) walaupun selalunya mereka mempunyai sebab yang baik untuk langkah berjaga-jaga mereka.
Perpustakaan kini perlu menumpukan perhatian mereka untuk mentakrifkan misi mereka dan aktiviti dalam hubungan untuk mengubah konteks revolusi teknologi maklumat dalam mengajar-, pembelajaran dan penyelidikan. Ini akan menjadi jauh lebih sukar dan lebih mencabar daripada automasi. Ia akan menjadi satu proses yang lebih reaktif: perubahan dalam amalan komunikasi ilmiah, aplikasi pengajaran teknologi dan perkembangan dalam undang-undang harta intelek akan membentuk masa depan perpustakaan akademik.
Ia menerangkan bahawa tidak seperti kemajuan automasi dalam tempoh tiga puluh tahun yang lalu, yang memberi tumpuan kepada tahap perlaksanaan dan pengurusan teknologi, agenda untuk permulaan abad yang akan datang adalah hampir keseluruhannya dikuasai dengan menangani kesan dan implikasi perubahan teknologi. Kerana sesungguhnya, transformasi: asas mengubah tambah dalam aktiviti-aktiviti perpustakaan akademik sebagai sebuah organisasi sebagai hasil keupayaan teknologi baru dan peralihan konteks pendidikan tinggi dan keilmuan.
6 comments:
Perpustakaan dan pendidikan saling berkaitan serta memerlukan.Perpustakaan adalah pusat sumber ilmu yang dapat membantu bidang pendidikan lebih maju dan berkembang. Selari dengan penggunaan teknologi dalam bidang pendidikan maka perpustakaan juga perlu menerapkan teknologi dalam pengurusannya. Langkah ini amatlah perlu dalam membantu serta melancarkan pengurusan perpustakaan dan memudahkan pengguna yang sentiasa ingin cepat dan mudah.
Sistem perpustakaan yang berteknologi amat bermaaf kepada pengguna tak kira pengajar atau pelajar. Dengan adanya perpustakaan berfungsi secara teknologi, ia meringankan kerja pengawai perpustakaan dan memudahkan proses pencariaan dan pemperbaharui buku dengan cara yang mudah dan penggunaan masa yang singkat sahaja.Semoga sistem ini dapat dilaksanakan secara meluas tak kira di menara tinggi, sekolah rendah atau menengah kerana ia banyak berfaedah kepada kita.
Sistem automasi perpustakaan amat memberi manfaat kepada kaktitangan perpustakaan dan juga pengguna perpustakaan. Kerja dan beban kakitangan perpustakaan dapat dikurangkan dengan adanya sistem automasi seperti sistem perkhidmatan layan diri (mesin selfcheck dan mesin bookdrop). Ini dapat menjimatkan masa pengguna dan secara langsung dapat mempertingkatkan keberkesanan perkhidmatan perpustakaan.
CHIN HERN HUI (A130444)
Pada pendapat saya, sistem automasi perpustakaan telah memdatangkan banyak faedah kepada pekerja dalam perpustakaan dan pelajar dan pensyarah yang menggunakan perpustakaan. Akan tetapi, ini memerlukan pengetahuan dan teknik yang yang amat tinggi untuk mengendalikan perpustakaan automasi. Staf-staf perlu menghadiri kursus terhadap perpustakaan automasi. Dengan ini, apabila sesuatu masalah berlaku, staf dapat menyelesaikan dengan cepat supaya tiada sebarabg kerugian berlaku.
Chuah Sun Chin (A129759)
THANK YOU VERY MUCH FOR ALL YOUR POINT OF VIEW MY FELLOW FRIENDS, REALLY APPRECIATE IT.
Pada pandangan saya, memang benar sistem automasi di perpustakaan sangat menyenangkan kepada kepada individu, baik pelajar mahupun pekerja perpustakaan. Disebabakan oleh perubahan teknologi yang semakin cepat, kebanyakaan pelajar lebih suka mencari bahan pelajaran di dalam laman web dari pergi ke perpustakaan kerana pelajar cuma mahukan penerangan yang ringkas dan cepat dari kediaman mereka. Tidak perlu meminjam buku atau pergi jauh. Saya rasa laman web untuk mencari bahan lebih senang berbanding meminjam buku yang belum tentu terdapat bahan yang di perlukan, tetapi terserah lah kepada individu untuk menilai yang mana baik untuk diri mereka.
HASSANUDDIN BIN MATZIN
(A138725)
Post a Comment